Landscape Theory

(2005) by Roberto Bellini


Roberto Bellini

BRAZIL
"LANDSCAPE THEORY", 2005
(vídeo)




ARTIST'S MATERIAL:




[PORTUGUÊS]

O desconforto provocado pelo uso de uma câmera em uma propriedade privada, com fins desconhecidos. Um homem filma uma paisagem. Uma voz em off, que encarna essa desconfiança, o interpela sobre seus motivos.



[CURATORSHIP TXT EXTRACT]

The “vestige” of embarrassment, felt by those in confrontation with representatives of “authority”, is subtly and acutely captured in the video Teoria da Paisagem (2005), by the Brazilian Roberto Bellini. The first images of the video – an aeroplane crossing the sky, the sun setting on the horizon, birds flying – do not differ greatly from those that follow until the end. In voice off we hear dialogue from which we deduce that the artist is confronted by a security guard and interrogated about his intentions and warned about the dangers of filming: “the police are very nervous about this sort of thing”. The involvement of the guard confers a dimension to the act of watching and filming that is absent from the innocent and contemplative landscape images of the video, yet very present in the quotidian of urban and media landscapes. Whereas the apparatus of surveillance proliferate in public areas, legal restrictions are imposed on the cameras of artists, journalists and amateurs that are placed under suspicion by present security policies. The artist in turn has the astuteness to make this unexpected disruption of his work part of the artistic presentation. “The dialogue has the force of something that does not happen twice, and the artist has the insight to maintain this in tension...This is the patience and intelligence of the work: allow the text to surpass communication and make vibrate a state of world” (Migliorin, s/d). Bellini sidesteps surveillance producing a type of ellipse that documents it, producing within it a trace, a “proof” that turns against that which created it, in a poetical-critical movement.


Top



[TXT CURADORIA TRECHO]

O “traço” do confronto com os constrangimentos dos que observam sob a insígnia do “poder” é sutil e agudamente capturado pelo vídeo Teoria da Paisagem (2005) do brasileiro Roberto Bellini. Um avião que cruza o céu, um pôr de sol no horizonte, pássaros revoando – essas são as primeiras imagens do vídeo, não muito diferentes das que se sucedem até o fim. Em voz off, um diálogo que nos permite deduzir que o artista é abordado por um guarda de segurança, que o interroga sobre suas intenções e o adverte acerca dos perigos de filmar, pois “a polícia está bem nervosa com esse tipo de coisa”. A interpelação do guarda confere um sentido ao ato de olhar e filmar que está ausente na paisagem contemplativa e “inocente” do vídeo, mas absolutamente presente no cotidiano das paisagens urbanas e midiáticas. Enquanto dispositivos de vigilância proliferam nos espaços públicos, restrições legais se impõem às câmeras de artistas, jornalistas e amadores, colocadas sob suspeita pelas atuais políticas securitárias. O artista, por sua vez, tem a astúcia de tornar a perturbação inesperada de seu trabalho parte de sua obra. “O diálogo tem a força de algo que não acontecerá duas vezes, e o artista teve a perspicácia de mantê-lo, em tensão ... É essa a paciência e a inteligência do trabalho: deixar o texto ultrapassar a comunicação e fazer vibrar um estado do mundo” (Migliorin, s/d). Bellini dribla a vigilância produzindo uma espécie de elipse que a documenta, a registra, produzindo dela um traço, uma “prova” que se volta de forma insubordinada contra aquilo que a gera, num movimento poético-crítico.


Top




[BIO]

Roberto Bellini formou-se em desenho pela Escola de Belas Artes na UFMG. Realizou várias exposições coletivas com trabalhos em diversas mídias no Brasil e no exterior. Seus vídeos já foram premiados no 15º Salão de Arte da Bahia, Festival do Filme Livre no Rio de Janeiro, na 2ª Bienal de Video Inter-americano nos EUA e no 10° Festival de Cinema de Santa Maria da Feira, Portugal. Já participou de mostras como o 61° Festival Internacional de Cinema em Locarno, na Suíça, Paraísos Indômitos no Museu de Arte Contemporânea de Vigo, na Espanha, o 14° e 15° VideoBrasil em São Paulo, Kunst Film Biennale na Alemanha, e Ways to See no Centro Fundación Telefónica, Peru. Recentemente finalizou seu mestrado em Transmedia na University of Texas at Austin, nos EUA. Com seu trabalho no Texas Bellini participou de importantes mostras como a Texas Biennial de 2007, Lone Star Video no Center for Contemporary Art em Tel Aviv, This Land is Your Land no Chicago Museum of Contemporary Photography, e Texas/Nexus no Contemporary Arts Museum de Houston. Roberto Bellini Graduated in Drawing from the School of Fine Arts, at the Federal University of Minas Gerais in Brazil. He has participated in several collective exhibitions and international video festivals with work in diverse media in Brazil and abroad. His videos have received prizes in the 15º Salão de Arte da Bahia, Festival do Filme Livre in Rio de Janeiro, 2nd Inter-American Biennial of Video Art in United States and the 10th Santa Maria da Feira Film Festival in Portugal. His videos have been screened in exhibits and festivals all over the world including the 61st International Locarno Film Festival, in Switzerland, Untamed Paradises at the Museum of Contemporary Art in Vigo, Spain, the 14th and 15th VIDEOBRASIL Festival in São Paulo, Kunst Film Biennale in Germany and Ways to See at the Centro Fundación Telefónica in Peru. Roberto recently finished his MFA in the Transmedia department of the University of Texas at Austin. With his work in Texas Roberto participated in important shows such as the 2007 Texas Biennial, Lone Star Video at the Center for Contemporary Art in Tel Aviv, This Land is Your Land at the Museum of Contemporary Photography in Chicago and Texas/Nexus at the Contemporary Arts Museum in Houston.


Top
[images sources]
 

[BACK TO HOME]

an On-line Art Exhibition at Surveillance & Society Journal:
Surveillance Aesthetics in Latin America
by Fernanda Bruno, Milena Szafir and Paola Barreto - [contact]
  (2011)

[CALL: SURVEILLANCE & ART IN LATIN AMERICA]